Social media gif voor je personal branding | lyannevos.nl

Social media gif voor je personal branding

Kijk uit, de wereld van social media maakt je gek! 

Dat klinkt misschien raar uit mijn mond! Ik ben immers een personal brand specialist. Social media is een belangrijk onderdeel van personal branding. Je hebt dit nodig om jezelf te laten zien en je boodschap te verspreiden. Maar social media heeft ook een keerzijde namelijk het verliezen van leiderschapspositie.

Ik zie veel coaches en ondernemers worstelen met hun positionering: Wie ben ik? Wat maakt mij uniek en welke boodschap draag ik uit? Een vraag die personal brand goeroes zo voor je kunnen oplossen. Really, nee natuurlijk niet! En het antwoord ligt ook niet op social media. 

JIJ VERLIEST JE UNIEKE SAUS
Wanneer jij te veel tijd spendeert op social media kun jij in een situatie belanden die jou verward en frustreert. Je gaat jezelf vergelijken, je checkt in bij je concullega’s en implementeren onbewust hun boodschap. Met als gevolg: Jij bent niet meer onderscheidend!

Ik weet het de wereld van personal branding tricky kan zijn. Persoonlijk heb ik een haat-liefde verhouding met social media. Ik vind het heerlijk om mijn boodschap te delen, mensen te inspireren en een ‘schop’ onder hun kont te geven. Maar ik weet dat social media ook dodelijk kan zijn.

WEES JEZELF ENORM POPULAIR
Toch vind ik het heel fascineert om de motiverende quotes in mijn social media tijdlijn voorbijkomen te zien komen. Quotes als: ‘Wees jezelf’, ’jij bent fantastisch en succesvol’ en ‘vind je eigen stem’. Ja, we weten het. Authentiek zijn is enorm populair.

Alleen zijn wij echt authentiek? No way, ik zie steeds meer dezelfde brands en boodschappen voorbijkomen. Ondernemers en coaches die vanuit angst handelen en inspringen op trends. Geen eigen inbreng, geen eigen visie en geen creativiteit.

VERKEERDE FOCUS
Hello you, ja jij! Je legt de focus op de verkeerde dingen. Leuk dat social media maar je bent te veel bezig met de buitenwereld. Je past je aan wat ‘Instagramwaardig’ lijkt te zijn. Je bent bezig met volgers, likes en reacties. En als niet hard genoeg gaat, koop jij het liefst volgers bij. 

Om vervolgens je Instacursussen te lanceren voor €50,- excl. BTW. Ben jij zo hard aan het bouwen aan je experstatus om vervolgens jezelf en je kennis voor ‘lul’ te zetten.  REALLY? Een cursus van €50,- excl BTW (is het onderdeel van je strategie? Geef hem dan gratis weg)

Dan vraag ik mij serieus af of jij echt wel de expert bent, die jij claimt te zijn. Laat ik één ding uit de lucht halen. Ken jij deze Engelse gezegde: ‘if you pay peanuts, you get monkeys’?

Precies! Specialisten en experts zijn niet goedkoop. Neem jezelf serieus en vraag ook echt waarde voor jouw kennis, persoonlijkheid en visie.

ANGST
De reden dat wij dit doen is niet gek. Wij zijn immers opgevoed door een generatie die weinig vrijheid had om ‘echt’ zichzelf te ontdekken. Na hun opleiding gingen ze gelijk aan het werk. Deze huidige tijd geeft ons vrijheid maar wat doen we? 

Juist, we implementeren alles en nemen weinig tijd om te onderzoeken wie we werkelijk zijn: Met als gevolg: verlies van je leiderschapsrol.

Maar waarom spelen we massaal in op social media trends? We zijn bezig met verwachtingen van buitenaf, wij voelen druk om succesvol te zijn want heel social media staat hier vol mee. We hebben geen idee waarom we doen wat we doen, we zijn onzeker en bang.

Wij zijn bang:

  • niet gewaardeerd of gezien te worden
  • dat onze business, talenten en kwaliteiten er niets toe doen
  • dat onze boodschap niet wordt begrepen

Als wij zo doorgaan en deze angst toelaten zullen we nooit de leider worden die wij graag willen zijn.

Zoals ik al zei is de wereld van social media en personal branding tricky. Als expert & ervaringsdeskundige kan ik het weten.

In het begin van mijn ondernemerschap implementeerde ik de ene na de andere trend. Ik liet mij adviseren door ‘succesvolle’ coaches en ik deed alles wat mij gezegd werd. Zij waren succesvol dus zij zouden het weten. Ik keek urenlang naar naar Youtubevideo’s, beluisterde ik seminars in de hoop op het antwoord op die ene vraag: “Wat maakt mij succesvol? En hoe kan ik mijn leiderschapspositie claimen?”

Ik raakte gefrustreerder en verward omdat ik het gevoel had dat niemand echt eerlijk tegen mij was. Ik had het idee dat ik tijd, geld en energie aan het verliezen was. Ze hielden iets achter; maar wat?

HET LIGT NIET BUITEN JEZELF
Ik leerde dat succes en antwoorden niet buiten mijzelf lagen. Niet op social media, trainingen of seminars. Ook niet wat succesvolle coaches tegen mij zeiden. En urenlang rondhangen op social media hielp mij ook niet verder. In tegendeel had gaf mij alleen maar verwarring en frustratie.

Maar waar dan wel? Juist daar komt ie weer: ‘in jezelf’. Door jezelf serieus te nemen en de volgende vragen te stellen:

  • Wie ben ik werkelijk? In mijn leven, business, marketing en social media? 
  • Wat als ik dit zou implementeren in mijn business? Alle verwachtingen van anderen laat vallen en mijzelf en mijn boodschap volledig omarm?
  • Wat zou dit voor mijn leven en mijn omgeving betekenen?

 

Neem niet genoegen met jouw eerste antwoord.
Durf door te vragen totdat jij het antwoord geeft die jij in elke vezel van je lijf voelt.
Neem tijd voor jezelf.
En neem dit ook serieus.
Daar ligt de magische sleutel.

Jezelf positioneren als leider komt van binnenuit. Jouw onderscheidend vermogen zit in je visie, eigen geluid en persoonlijkheid. Niet in het bekijken wat anderen doen op social media. Dat is gif!

Liefs, Lyanne