Zo word je onweerstaanbaar als personal brand | lyannevos.nl

Zo word je onweerstaanbaar als personal brand

Je weet dat jij als ondernemer onweerstaanbaar kan worden, maar je hebt nog geen idee hoe. Vandaag ga ik  je de 4 belangrijkste brandprincipes leren die jij op orde moet hebben om je succesvol te kunnen positioneren. Zoals jij weet ben jij jouw bedrijf. Dit betekent dat alles wat jij omheen creëert in lijn staat met jou. Mensen hebben daar een bepaald beeld bij. En dit kun jij beïnvloeden. Hoe tof!

 

BRAND BASIC 1: Waarom doe jij wat je doet?
Een succesvolle positionering volstaat niet ALLEEN met mooie plaatjes en verhalen. Je moet weten waarom jij doet wat je doet. Klanten worden steeds kritischer door het grote aanbod. Zij willen weten bij wie ze kopen. Waar jij voor staat en/of jij hen kan helpen. Daarom zijn ze op zoek naar jouw ‘waarom’. Ga zelf maar na. Koop jij bij iedereen die hetzelfde aanbied? Waarom kies jij voor een bepaald persoon? Juist, jij moet je drijfveren en intrinsieke motivatie helder hebben!


PS: Heb jij mijn gratis E-book ‘5 simpele stappen om je personal brand te versterken’ al gezien? Nee, dan kun je hem hier downloaden!

 

 

BRAND BASIC 2: Wie ben jij?
Mensen willen weten wie jij bent. Door jezelf als merk te presenteren kunnen klanten een bepaalde ervaring bij je hebben. Weet dat branding niet alleen gaat over foto’s, website en huisstijl. Het is de ervaring die jij achterlaat bij jouw klant. Gebruik je kennis, persoonlijkheid en ervaring om je te onderscheiden. Laat jouw klant zien waarvoor je staat.

TIP:Ga op onderzoek uit en ontdek hoe jouw familie, klanten en omgeving je zien. Welke associaties hebben ze bij je? Wat is jouw kracht? Jouw omgeving ziet vaak meer dan dat jij ziet. Dit komt omdat bepaalde talenten en kwaliteiten natuurlijk voor jou zijn. Een talent is het vermogen om iets heel goed te kunnen, wat voor jou vanzelfsprekend lijkt maar dat voor een ander niet zo is. Ga in gesprek met mensen uit jouw omgeving en noteer wat zij zeggen.

“Jij bent briljant. Iedereen is uniek. Je moet het alleen weten, doorleven, vertellen en claimen!”

 

BRAND BASIC 3: Voor wie?
Okay, jij kunt jouw reputatie sturen door goed te weten wie jij bent en van waaruit je handelt. Maar nog belangrijker is om jouw doelgroep scherp te krijgen. Wil jij succes behalen, dan moet jij goed weten voor wie jij bestaat. En ja, misschien denk jij daar komt die opdracht weer. Maar klanten bepalen jouw succes. Zonder klanten geen bedrijf.

In de verschillende businesstrainingen die ik heb gegeven, schrik ik van hoe slecht wij onze ideale klanten kennen. De meeste mensen komen aan met een doelgroepbenadering. Dit is te vaag en niet concreet. Om goed jouw marketing te kunnen voeren moet jij de taal spreken van jouw klant. En dan bedoel ik dat jij de problemen, oplossingen en situaties kent van jouw klant.

 

BRAND BASIC 4: Heb een duidelijke visie en positioneer van binnenuit!
Een succesvol merk heeft zijn positie duidelijk geclaimd. Het claimen van een positie in de markt is vrij pittig. En zeker voor ondernemers die nog aan het experimenteren zijn. In de eerste 2 jaar wordt er nog veel geswitcht tussen aanbod en positie.

Dit is vrij logisch. Theoretische plannen blijken niet altijd in de praktijk te werken. Daarnaast kun je pas ondervinden wat wel/niet werkt wanneer jij dit ook gaat doen. Er bestaan verschillende marketingmodellen in de wereld die je helpen bij het kiezen van je positie. Heel mooi, maar vaak te theoretisch. Het claimen van jouw positie moet vanuit jou komen. Wie jij bent, welke missie je hebt en wat jouw kracht is.

Uiteindelijk kopen mensen bij jou omdat ze met jou zaken willen doen. Dus je kunt een positioneringsmodel invullen en bekijken wat je concullega’s doen en daarop aanpassen. Maar dan ben je naar mijn inziens verkeerd bezig. Om een goede positie te claimen, moet jij eerst weten hoe jij gezien wil worden. De meest succesvolle brands durven zichzelf op een andere manier te laten zien en weten dit duidelijk te verwoorden met een heldere visie.

Liefs, Lyanne